Het tweede steunpakket van het kabinet schiet tekort voor de transportsector. Dat is de conclusie van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Verschillende bedrijven die wel getroffen worden, vallen buiten de boot.
“Het kabinet wil met dit tweede steunpakket bedrijven gericht hulp bieden, maar schiet de plank behoorlijk mis”, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post in een reactie op het tweede noodpakket dat dinsdag werd gepresenteerd. Hierin staat dat bedrijven in het mkb recht hebben op een tegemoetkoming tot 20.000 euro, de zogeheten TOGS-regeling. Hier kunnen echter alleen bedrijven met een specifieke SBI-code gebruik van maken. De SBI-code voor transportondernemingen staat niet in deze lijst. Zij kunnen dus geen aanspraak maken op de steunmaatregel.
Tot 1.300 bedrijven de dupe
“Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor de ondernemers die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil”, onderstreept Post. “Het kabinet maakt bij de sierteelt wél een verbinding tussen sector en betrokken transport en legt bij andere sectoren die relatie met de gehele keten niet. Dat is onbegrijpelijk.” Volgens TLN zijn tussen de 1.000 en 1.300 transportbedrijven de dupe van deze keuze.
Tozo
Hoewel de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) wordt voortgezet, is vanaf 1 juni de hoogte van de tegemoetkoming afhankelijk van het inkomen van een partner. Voor Kleine Transportondernemers (KTO’ers) is dat rampzalig, aldus TLN. “Veel eigen rijders komen nu al niet rond, als zij straks ook nog gekort worden is dat voor veel KTO’ers funest.” Kleine transportondernemers die stilstaan, hebben nog steeds hoge vaste lasten zoals leasekosten en verzekeringskosten van een vrachtwagen. Omdat zij ook kleine opdrachten aannemen kunnen zij hun vrachtwagen niet tijdelijk buiten gebruik stellen, meent TLN.
Afbeelding: JPstock / Shutterstock.com