Vrachtwagenchauffeurs die door België moeten rijden, hebben veel problemen met de tolkastjes die sinds 1 april verplicht zijn. De klachten rondom de nieuwe tolheffing stapelen zich op. De chauffeurs stellen dat de kastjes niet goed werken of helemaal niet te verkrijgen zijn. TLN wordt overspoeld door klachten.
Aan de NOS laat woordvoerder Renée Reijers van TLN weten dat de organisatie extra personen moest inzetten om de klachten te kunnen behandelen. “Donderdag en vrijdag zaten we hier continu met vier mensen. Dat doen we nu niet meer, maar de klachten blijven komen. Er komen ieder uur nieuwe klachten binnen. Ook in het weekend ging dat door.”
Chaos verwacht
Vooraf hadden verschillende organisaties, waaronder TLN, hun twijfels al over het nieuwe tolsysteem. Zoals verwacht is het nu daadwerkelijk chaos in België. “Een van onze leden had 85 kastjes besteld, die deden het alle 85 niet”, vertelt Reijers. België schudt de klachten vooralsnog van zich af en stelt dat de problemen bij de transportbedrijven liggen.TLN heeft minister Schultz van Haegen verzocht om met België in gesprek te gaan, maar de minister heeft nog niet gereageerd op dit verzoek.
Blokkades
Door het nieuwe systeem ontstaan er bovendien lange files aan de grens. Ook vanochtend stond er op de A67 file door de vrachtwagens. Veel vrachtwagenchauffeurs beschikken nog niet over een tolkastje en schaffen deze bij de grens alsnog aan. Chauffeurs die zonder tolkastje rijden, riskeren namelijk een boete van duizend euro. De files worden ook veroorzaakt door blokkades van Waalse chauffeurs, uit protest tegen de tolheffing van de Belgische overheid. Personenauto’s mogen verder, vrachtwagens worden tegengehouden. Hoe lang de chauffeurs verder gaan met actievoeren, is niet bekend. Ook is niet bekend wat België gaat doen aan de problemen.
Redactie LogistiekProfs