De Nederlandse transport- en logistieke sector is in 2015 weer gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De groei over het afgelopen jaar was 3 procent en ook voor het komende jaar wordt een vooruitgang verwacht met hetzelfde percentage. Alleen de prijs en het rendement blijven in sommige gevallen nog achter. Het ING Economisch Bureau deed onderzoek en publiceerde onlangs de rapportcijfers.
Binnenvaart
Ook de binnenvaart zit weer in de lift. Onder meer door het lage water steeg de vrachtvolume met zo’n 3 procent, maar de groei van de omzet bleef achter en steeg slechts met 2,5 procent ten opzichte van het vorige jaar. Voornamelijk de containervaart moet in het nieuwe jaar een grotere omzet realiseren doordat de verduurzaming en energietransitie.
Luchtvaart
Ook de luchtvaart zal in het komende jaar vermoedelijk stijgen met ongeveer 3 procent. De vrachtvervoer blijft achter bij het passagiersvervoer. Dit komt onder meer door de stagnatie van de groei in China al biedt de Noord-Amerikaanse markt perspectieven.
Meer vracht
Voor het komende jaar verwacht de branche een stijging van het aantal vracht. De structurele groei blijft en komt voornamelijk door uitbesteding van retailers en specialistische verladers en het grote aantal online aankopen. De retailers blijven kritisch dus moet de branche hard blijven werken om de klanten tevreden te houden.
Innovatie
Waar de logistieke branche nog veel winst kan behalen is innovatie. Dit moet worden ingevoerd om de concurrentie voor te blijven en processen te optimaliseren. Veel start-ups zijn al bezig met het vernieuwen van de markt en te concurreren met bestaande bedrijven.
Redactie LogistiekProfs