De aanloop naar Oud en Nieuw leent zich goed voor een terugblik op het afgelopen jaar. Welke onderwerpen waren ’trending’ in 2015? Waar hielden logistiekelingen zich mee bezig? Een overzicht van de vijf best gelezen artikelen van het afgelopen jaar.
1. Coolblue verkocht aan ‘grote buitenlandse speler’
Coolblue weet wel raad met ludieke acties. De etailer wist afgelopen maand de geruchtenmolen op volle toeren te laten draaien door een interne mail rond te sturen met de mededeling dat er om 16:00 uur groot nieuws naar buiten zou worden gebracht. Dit lekte natuurlijk uit, waarna Coolblue binnen een mum van tijd trending topic werd op Twitter. Om 16:00 werd duidelijk dat Coolblue overgenomen zou worden door een wel heel bijzondere buitenlandse partij.
2. Een kijkje in het peperdure distributiecentrum van Nike
Nike opende afgelopen jaar een distributiecentrum ter waarde van 301 miljoen euro. Het betrof Nike’s grootste distributiecentrum tot nu toe en dat leverde mooie beelden op. Vanuit dit dc wil Nike meer producten direct aan de klant leveren. Dat blijkt nodig, aangezien het aantal leveringen direct aan de consument het afgelopen jaar met 26 procent steeg.
3.3PL versus 4PL
1PL, 2PL, 3PL of 4PL; de PL’s vliegen ons om de oren. Zeker nu ook de 5PL in aantocht is. Wat houden de afkortingen precies in en waarin variëren ze van elkaar? Daar verschillen soms de meningen over. Vooral over het verschil tussen een 3PL (third party logistics) en een 4PL (fourth party logistics) wordt nogal eens getwist. Om die onduidelijkheid uit de wereld te helpen, maakte logistiek dienstverlener Cerasis een overzichtelijke infogrpahic.
4. 5 tips om logistiek medewerkers gemotiveerd te houden
Eén van onze best gelezen artikelen komt van expert TOM van Blom. De expert intern transport zette 5 tips op een rij om werknemers gemotiveerd te houden. Tipje van de sluier: laat medewerkers zelf problemen oplossen.
5. 4 logistieke lessen die we van IKEA kunnen leren
Op ieder gebied bestaan er bedrijven die qua innovaties de lat zo hoog leggen dat andere bedrijven weinig keus hebben dan te proberen hun voorbeeld te volgen. Als het op de logistieke keten aankomt, is IKEA zo’n bedrijf. De focus op duurzaamheid en de goede relaties met leveranciers, maakt dat we van IKEA wat kunnen opsteken.
Redactie LogistiekProfs