Uber Freight, de vrachtdivisie van Uber, schrijft rode cijfers. Uit donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat het Amerikaanse bedrijf 55 miljoen dollar verlies leed in het vierde kwartaal van 2019.
Met de app Uber Freight koppelt Uber vrachtwagenchauffeurs aan ladingen. De gigant heeft geen eigen vloot en chauffeurs, maar fungeert slechts als platform waarop vervoerders en verladers elkaar kunnen vinden. Uber Freight is sinds drie jaar actief op de Amerikaanse markt. In 2019 maakte het de overstap naar het Europese vasteland, waarbij Nederland als testland fungeerde.
Nog geen winst
Uber Freight heeft vooralsnog geen winst gemaakt. Sterker nog, de zwarte cijfers lijken steeds verder weg. In dezelfde periode in 2018 schreef Uber Freight een verlies van 23 miljoen dollar. Een jaar later bedraagt dat verlies 55 miljoen dollar. Dat is wel een verbetering ten opzichte van het derde kwartaal van 2019; toen bleef het resultaat steken op 81 miljoen dollar in de min.
‘Groei niet ten koste van alles’
De omzet van de vracht-app steeg in een jaar tijd met 75 procent tot 219 miljoen dollar. In vergelijking met het voorgaande kwartaal groeide de omzet slechts met 1 miljoen dollar. Grote concerns als Uber nemen hun verliezen doorgaans voor lief, omdat de focus op groei ligt. Bij de presentatie van de cijfers stelde Uber echter dat groei niet meer ten koste van alles kan gaan. Investeerders zouden niet alleen maar groei, maar ook winstgroei verlangen.