Uber Freight heeft in samenwerking met Heineken de allereerste lading in Europa vervoerd. Uber wil met zijn vracht-app ook in Europa een belangrijke spil worden tussen vervoerders en verladers.
Uber Freight verbindt verladers aan landelijke vervoerders met extra capaciteit. Anders dan bij taxi-app Uber kan een rit dagen van te voren al worden vastgelegd. De prijs staat vast en de vracht kan gevolgd worden via de app. Voor verladers betekent dat meer transparantie en lagere kosten, terwijl vervoerders vooral profiteren van snelle betaling en nieuwe opdrachten.
Uitbreiding naar Europa
In de VS is Uber Freight al twee jaar actief. In maart volgde uitbreiding naar Europa, waarbij Nederland fungeert als testland. De eerste Europese lading via het platform kwam van Heineken. De twee partijen werkten in de Verenigde Staten al samen. “Innovatie is een belangrijk element binnen de bedrijfsvoering van Heineken. Dit is niet anders in onze supply chain. Deze eerste Europese vracht geeft ons de kans om na Amerika, ook in Europa kennis te maken met Uber Freight. We kijken ernaar uit om nieuwe kansen zoals deze in de toekomst verder te verkennen”, zegt Maarten Koudenburg, Senior Director Supply Chain bij Heineken Nederland.
Efficiënte en transparante vrachtmarkt
De uitbreiding naar Europa past volgens Uber Freight bij haar streven naar een ‘efficiënte en transparante vrachtmarkt op internationaal niveau’. Het bedrijf hoopt een betrouwbare partner te worden voor zowel vervoerders als verladers.