Uber gaat zich bezighouden met het bezorgen van pakketten. Het bedrijf heeft een application programming interface (API) ontwikkeld voor UberRush, de bezorgdienst van Uber. Online verkopers kunnen de API gebruiken om pakketten aan te bieden aan het taxibedrijf zodat die snel verspreid worden.
Een van de klanten van Uber is Google. UberRush gaat pakketten ophalen in winkels die zijn aangesloten op Google Express en ze vervolgens bezorgen bij de klant. Google Express is het onderdeel van de internetgigant dat zorgt dat er een link bestaat tussen fysieke winkels en de online bestellers. UberRush wordt ingezet om de pakketten snel bij de klanten te krijgen. Het is niet de eerste keer dan UberRush en Google elkaar helpen. Google investeerde in een eerder stadium al een kwart miljard dollar in het bedrijf.
Eerdere plannen
Uber wilde al eerder de pakketmarkt op gaan, maar hield dat tot voorkort af. Na een testperiode gaat Uber de bezorgdienst toch lanceren. Op de website schrijft het bedrijf: “Als klanten aan het wachten zijn, telt elke minuut. UberRush helpt met het voorkomen van hoge kosten in de drukste momenten van de dag.” UberRush is sinds oktober op de markt in de Verenigde Staten en duizenden lokale bedrijven in wereldsteden zoals Chicago, San Francisco en New York maken al gebruik van de dienst.
Integratie
Het doel van de bezorgers van Uber is om de API te integreren in de bestaande infrastructuur apps van grote bedrijven zodat zij kunnen kiezen om pakketten via UberRush te laten bezorgen. De dienst is al vanaf 5 euro beschikbaar.
Redactie LogistiekProfs