UPS heeft geleerd van de fouten die het tijdens de feestdagen in 2013 en 2014 maakte. De pakketvervoerder had in 2013 een tekort aan personeel om alle pakketten op tijd af te handelen. In 2014 huurde UPS juist teveel werknemers in. Dit jaar heeft het koeriersbedrijf naar eigen zeggen ‘precies genoeg’ capaciteit.
In de meeste gevallen lukt het UPS om de pakketten goed en op tijd af te leveren, maar dit is een grote uitdaging tijdens de feestdagen. De consument bepaalt de maatstaven en bedrijven moeten hard werken om hun klanten tevreden te houden. Gedurende het jaar bezorgt UPS ‘slechts’ 13 miljoen pakketten per dag, terwijl dit tijdens de feestdagen gemiddeld 29,4 miljoen pakketten per dag zijn. Hierdoor moet het UPS slim en efficiënt omspringen met de middelen die ze heeft. Overbelasting ligt vaak op de loer.
Extra krachten
Om alle orders op tijd en goed te kunnen vervoeren heeft UPS in december 95.000 extra krachten nodig die tijdelijk voor het bedrijf willen werken. De pakketvervoerder denkt dat dit aantal precies genoeg is om de drukte op te vangen en de consument tevreden te houden. Vorig jaar huurde het ook 95.000 extra werknemers in. Dat waren er toen teveel, maar door de groei van e-commerce moet het nu genoeg zijn.
Concurrentie komt met slimme ideeën
Ook de Britse vervoerder Yodel kampt met de problemen van de capaciteit rond de kerst. Zij hebben tijdens de feestdagen ongeveer 7000 extra krachten nodig; een stijging van ongeveer 70% van het personeelsbestand. Als extra foefje gaat Yodel ongeveer de helft van de tijdelijke krachten hun werk laten doen in hun eigen auto. Het bedrijf is zodoende nog op zoek naar zelfstandige vervoerders die vanuit huis gaan leveren aan hun eigen buurt, zo schrijft Paazl.
Redactie LogistiekProfs