Niet alle consumenten hadden tijdens de feestdagen in december op tijd hun pakketje binnen. Rond Sinterklaas en Kerstmis werden er zo’n 460.000 pakjes te laat bezorgd, blijkt uit onderzoek van Q&A Research.
Vorig jaar kwamen er 475.000 pakketten te laat. Afgelopen feestmaand was er dus een lichte verbetering te zien. In een derde deel van de gevallen zou het gaan om speelgoed voor Pakjesavond. “Ruim 70.000 ouders hadden wel wat uit te leggen aan de kinderen”, aldus Q&A-directeur Frank Quix tegen de NOS. “Ik had het toch heel ingewikkeld gevonden om te moeten zeggen dat de cadeautjes morgen of overmorgen komen. “Terwijl Sinterklaas dan natuurlijk allang het land uit is.”
Kerst op een gunstig tijdstip
Het onderzoek toont alleen de leveringen die door schuld van de webwinkel of bezorger te laat kwamen. Tijdens Sinterklaas werd 5 procent van de pakketten niet op tijd geleverd. In 2014 was dat percentage het zelfde. Tijdens de Kerstdagen moest 6 procent van de consumenten langer op hun pakketje wachten, een daling van een procent ten opzichte van een jaar eerder. Die daling zou te verklaren zijn door het gunstige tijdstip waarop Kerst dit jaar viel. “Kerstmis viel later in de week en dat was gunstig voor de internetwinkels. De meeste bestellingen worden namelijk geplaatst op zondag en maandag”, aldus Quix.
Tevredenheid stijgt toch
Toch zouden online shoppers over het algemeen zeer tevreden zijn over hun bestelling. “Vorig jaar was 50 procent van de ondervraagden tevreden over het proces van bestellen tot ontvangen, nu was dat 88 procent.”
Redactie LogistiekProfs