De smart glass lijkt weinig toekomst te hebben voor de gewone burger, maar in de logistiek wint de bril wel aan terrein. Zo besloot UPS eerder al om de smart glass in te zetten en nu heeft ook Volkswagen besloten om augmented reality 3D smart glasses te gaan gebruiken voor haar logistieke processen.
Volkswagen experimenteerde een tijdje met de technologie. Dat bleek zo’n succes dat alle logistiek medewerkers nu standaard een slimme bril gaan dragen. De brillen worden gebruikt voor voice-picking zodat werknemers hun handen vrij houden. De brillen helpen bij het traceren van onderdelen in de opslag en het scannen van de serienummers.
Samenwerking tussen mens en techniek
“Digitalisering is steeds belangrijker in de industrie”, aldus Reinhard de Vries, hoofd logistiek bij Volkswagen. “De 3D smart glasses brengen samenwerking tussen mens en techniek tot een heel nieuw level.” De brillen zijn nog niet verplicht. Werknemers kunnen zelf bepalen of ze de bril willen gebruiken. Nu zijn er zo’n 30 logistiek medewerkers bij Volkswagen die de smart glass inzetten tijdens hun werkzaamheden.
Toekomst in de logistiek
De meest bekende variant van de smart glass is natuurlijk de Google Glass. In februari werd de stekker nog uit de consumentenversie van de Google Glass getrokken, maar nu werkt het bedrijf weer aan een nieuwe slimme bril die de zakelijke markt moet veroveren. Op zakelijk gebied zouden er namelijk tal van mogelijkheden zijn voor de smart glass. De smart glasses kunnen zorgen voor een efficiëntere bedrijfsvoering binnen het magazijn. Probleem tot nu toe was echter de batterijduur. De Google Glass ging maar zo’n twee uur mee. Niet erg handig voor het magazijn, dat vaak 24 uur per dag in bedrijf is. Daarnaast is de dure aanschafprijs een drempel voor veel bedrijven. Een extra bril is daarom niet snel een optie. Het bedrijf zegt nu de accuduur flink te gaan verlengen.
Redactie LogistiekProfs