De logistiek is anno 2016 nog steeds een mannenwereld. Bezoek een logistieke beurs en de kans is groot dat je overwegend mannen tegen het lijf loopt. Maar als we de verschillende onderzoeken mogen geloven, kiezen steeds meer vrouwen voor een functie in de logistiek. Vandaag, op Internationale Vrouwendag, tijd om de balans op te maken. Hoe gaat het met de vrouwen in de logistiek?
Hoeveel vrouwen telt de logistiek vandaag de dag? En hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld tien jaar geleden? Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt voor elke sector bij hoeveel mannen en vrouwen er werkzaam zijn. In 2015 telde Nederland 175 duizend transportplanners en logistiek medewerkers. Hiervan is slechts 18 procent vrouw. Een matig percentage, zeker wanneer je dit percentage vergelijkt met 2003. Toen was 27,3 procent van de mensen in deze beroepsgroep vrouw. Ook bij logistiek managers zijn de verhoudingen niet om over naar huis te schrijven. In Nederland telden we in 2015 22 duizend logistiek managers, waaronder drieduizend vrouwen (13,6 procent). Ter vergelijking: in 2003 was 14,8 procent van de logistiek managers vrouw. Er is dus sprake van een daling.
Talenttekort opvullen
Is het lage aandeel vrouwen in de logistiek een probleem? Wel als de sector het dreigende talenttekort wil opvullen, stelt PWC in het onderzoek Transportation & Logistics 2030. De babyboomers gaan de komende jaren met pensioen terwijl de noodzaak naar hoger opgeleid personeel op het gebied van robotics, analisten en logistiek alleen maar toeneemt. Ondertussen blijft de instroom van talentvolle jongeren beperkt. Om voldoende talent aan te trekken is het van belang dat bedrijven zich op vrouwen richten. “Het aantrekken van meer vrouwen in de – door mannen gedomineerde – sector transport en logistiek zal niet gemakkelijk zijn, maar bedrijven die hierin slagen hebben toegang tot een hoop nieuw talent.” Diversiteit kan volgens PWC nog meer voordelen hebben voor bedrijven in Transport en Logistiek. “Het bevordert de innovatie en creativiteit op de werkvloer.”
Minder vaak een fulltime functie, vaker een vast contract
Verladersorganisatie EVO en Jong Logistiek Nederland (JLN) vroegen jong talent in 2012 naar hun ambities in de logistiek. Daaruit bleek dat maar liefst honderd procent van de ondervraagde vrouwen en 97 procent van de mannen naar een fulltime functie streeft. Daar staat tegenover dat slechts 41 procent van de vrouwen ook daadwerkelijk een fulltime functie krijgt aangeboden. Opvallend is dat vrouwelijke logistici wel sneller een contract krijgen voor onbepaalde tijd. Op de vraag of de logistiek een mannenwereld is, antwoordde 73 procent van de ondervraagde vrouwen dat dit meer dan gemiddeld het geval is.
Loonkloof hoger dan het landelijk gemiddelde
Dan het aspect loon. Vrouwen die in de logistiek werken, krijgen gemiddeld minder betaald voor dezelfde werkzaamheden, zo bleek vorig jaar uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index. Vooral onder logistiek managers is het verschil groot. Mannen verdienen in de sector Transport en Logistiek gemiddeld 20,3 euro per uur, terwijl vrouwen een uurloon van 19,1 euro verdienen. Een verschil van 10 procent. Dat is hoger dan de gemiddelde loonkloof van 5,8 procent. Toch is het opvallend dat de logistiek vergeleken met andere sectoren niet zo heel slecht scoort. In 9 (!) andere sectoren is de loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke managers namelijk nog hoger. Zo verdienen mannen in de financiële sector bijna 20 procent meer dan hun vrouwelijke collega’s.
Redactie LogistiekProfs