Het grote aantal online bestellingen heeft grote gevolgen voor de logistiek en de gratis verzendkosten die vaak worden aangeboden. Volgens deskundigen is de maximale capaciteit bijna bereikt waardoor er actie moet worden ondernomen om te voorkomen dat het logistieke apparaat niet volledig ontspoort.
Overbelasting dreigt
Groot-Brittannië geldt als graadmeter om te voorspellen wat er gaat gebeuren. De Britse consumenten shoppen veel online en daardoor is een grote belasting op het logistieke apparaat ontstaan. Volgens Nando van Essen, logistiek consultant gespecialiseerd in e-commerce, kan het land de grote vraag niet lang meer aan. “In Groot-Brittannië staat de pakketdistributiemarkt al een tijdlang op springen”, laat hij weten in De Volkskrant.
Webshops nemen maatregelen
Webshops moeten maatregelen nemen en zodoende maken meerdere online retailers in Groot-Brittannië rond de feestdagen al gebruik van een ‘Last order date before Christmas’. Op deze manier willen ze voorkomen dat pakketten niet op tijd worden geleverd. Het risico dat consumenten worden teleurgesteld, wordt zodoende verkleind. De bedrijven kunnen anders de grote stormvloed aan orders niet meer aan. Naast dat de vele orders die enkele dagen voor kerstmis worden geplaatst, kampen de Britse bedrijven met een groot te kort aan vrachtwagenchauffeurs met grote gevolgen voor het logistieke proces.
Gratis verzending onder druk
De Britse bedrijven gaan ook de gratis verzendingen terugbrengen om zo de kosten te drukken. Volgens Van Essen zijn gratis verzendingen niet meer reëel en staat de winst daarmee onder druk. Voornamelijk de hoeveelheid pakketten zorgt voor te hoge kosten die niet meer rendabel blijken voor de bedrijven.
Gratis verzending blijft
Andere bedrijven hebben aangegeven de gratis verzending heel normaal te vinden en een goede service aan de klanten. Zij zijn bang dat ze orders mislopen op het moment dat verzendingen niet meer gratis zullen zijn. Onder meer Donna Darthuizen, country cluster head bij Zalando, geeft in de Volkskrant aan dat de online retailer blijft vasthouden aan gratis leveringen. “Je hoeft in de winkelstraat toch ook geen geld te betalen om Zara binnen te lopen? Of geld te betalen zodra je een jurkje terug hangt na het passen?”
Redactie LogistiekProfs