Hef- en magazijntrucks zijn verdraaid nuttige hulpmiddelen in de logistiek, alleen jammer dat er chauffeurs nodig zijn. Chauffeurs kosten veel geld, worden moe, maken fouten en zijn niet efficiënt te programmeren. Opvallend veel exposanten toonden op de LogiMAT daarom oplossingen waarmee de rol van de heftruckchauffeurs wordt gereduceerd of zelfs geëlimineerd. Ze hoeven straks misschien niet eens meer hun bed uit te komen om hun werk te doen.
Een truck onbemand laten rondrijden was al mogelijk, maar opvallend was dat op de LogiMAT in Stuttgart elke heftruckleverancier prominent zijn kunnen op dit gebied toonde. De ontwikkelingen op dit terrein gaan razendsnel, waardoor de mogelijkheden in rap tempo toenemen en de kosten dalen. Dat maakt de inzet van onbemande hef- en magazijntrucks steeds interessanter, zeker voor bedrijven die 24 uur per dag in bedrijf zijn. Ook veel specialisten in automatisch geleide voertuigen (AGV’s) lieten daarom hun kunnen zien, van grote voertuigen voor de handling van personenauto’s tot nieuwe, kleine gelikt uitziende exemplaren voor het transport van bakken of dozen.
Voor wie al deze onbemande voertuigen nog een stap te ver zijn, bieden de heftruckproducenten allerlei tussenoplossingen die de menselijke factor reduceren. Een voorbeeld is de nieuwe orderpicktruck van Still die op de LogiMAT is bekroond met een innovatie-award. Deze truck volgt de orderpicker op de voet door het gangpad, zodat die niet steeds hoeft op en af te stappen. Een al langer bestaande technologie is het navigatiesysteem van Jungheinrich, dat ervoor zorgt dat smallegangentrucks automatisch naar de juiste opslaglocatie rijden zodat chauffeurs niet meer hoeven te zoeken en manoeuvreren. Still en Jungheinrich claimen met dit soort oplossingen 25 tot 30 procent tijdwinst te boeken.
Soortgelijke voordelen bieden de indoor positioneringssystemen die op de beurs aanwezig waren. Zenotrack is een Oostenrijks bedrijf, overgenomen door de Bosch Group, dat een positioneringssysteem heeft ontwikkeld dat al op 600 voertuigen is geïnstalleerd. Het gaat om een optisch systeem waarmee net als bij een optische muis op basis van de bodemstructuur de exacte positie kan worden bepaald. Het systeem kan worden gebruikt om het zoeken naar goederen te voorkomen, automatisch deuren te laten openen of de snelheid aan de omgeving aan te passen, maar ook om bijvoorbeeld heatmaps te genereren en daarmee knelpunten in de goederenstroombewegingen te identificeren.
Het Duitse IdentPro heeft een positioneringssysteem op basis van lasertechnologie ontwikkeld. Een laser op de achterkant van de heftruck tast in een hoek van 190° voortdurend de omgeving af, waardoor met een nauwkeurigheid van 10 centimeter de positie van de truck kan worden bepaald. Net als het systeem van Zenotrack is het voordeel dat gebruikers geen markeringen, reflectoren of antennes in het gebouw hoeven aan te brengen. Voordeel is ook dat beide systemen nieuwe data genereren die mogelijkheden bieden om processen te verbeteren. Zenotrack is dan ook al in gesprek met SAP en enkele heftruckfabrikanten om de data uit het positioneringssysteem te koppelen aan de data uit warehouse management en fleet management systemen en op die manier nieuwe inzichten te genereren.
Het grootste voordeel van deze indoor positioneringssystemen is wellicht dat heftruckchauffeurs niet meer hoeven te scannen. Door de heftruckvorken te voorzien van een hoogtesensor en een lastsensor, weet het systeem exact op welke coördinaten een pallet is weggezet. Alleen bij de allereerste binnenkomst van de pallet in het warehouse is het misschien nodig om een pallet met een scan te indentificeren, maar daarna kan elke beweging door het warehouse tot op tien centimeter nauwkeurig worden vastgelegd. Dat maakt de kans op fouten kleiner en vergroot de productiviteit.
Dit soort systemen maakt het wellicht ook mogelijk om een idee te realiseren dat Toyota tijdens de CeMAT wil presenteren: het besturen van heftrucks op afstand. Volgens Toyota is het mogelijk om het werk van heftrucks grotendeels te automatiseren zoals het heen en weer rijden tussen twee locaties, maar is vaak nog een chauffeur nodig om op het begin- of eindpunt bepaalde complexe handelingen te verrichten. Als heftrucks op afstand bestuurbaar zijn en voorzien zijn van camera’s, kan dat een chauffeur zij die op kantoor zit en tegelijkertijd drie of vier trucks bedient. Dit idee doet denken aan de containerkranen op de terminal van APM op de Tweede Maasvlakte, die eveneens op afstand vanaf kantoor worden bediend. Als dit concept ook in het magazijn wordt gerealiseerd, hoeven heftruckchauffeurs niet eens meer hun bed uit te komen.
Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain
Afbeelding:Mark Hunter – License: CC