Wie wordt de logistieke belofte van 2016? Daniella Beljaars, Stefan Kleijngeld en Bart Louwen strijden nog om de titel Jong Logistiek Talent van het Jaar. Wie zijn ze en waarom maken zij kans op de titel? Een kort portret van de drie finalisten.
Bart Louwen, supply chain manager bij VBH Nederland
Toen Bart Louwen van het thema ‘Logistiek als game changer’ hoorde, wist hij direct dat deze verkiezing hem als een jas zou passen. “Als ik niet door iemand anders was opgegeven, had ik het misschien zelf wel gedaan”, bekent Louwen. Dat bleek uiteindelijk niet nodig, want Martin Dröge, van Logisch werving en selectie besloot dat Louwen ook om de titel mee moest dingen. “Hij heeft mij bij mijn huidige werkgever, VBH Nederland, geplaatst. Sindsdien hebben we contact gehouden. Gezien het thema van de verkiezing dacht hij dat het goed bij mij zou passen.”
Waarom past dat thema dan zo goed bij Louwen? “Wij bieden logistiek aan als service. Dat is bijzonder omdat VBH Nederland eigenlijk een groothandel is. We zien de laatste jaren dat de positie van de groothandel verandert. Het is niet meer alleen pallet schuiven en kennis hebben van de producten. Daarom zijn we sinds kort bezig met een stukje logistiek, waarmee we klanten willen binden.”
Voorbeeld hiervan is het project met servicebussen. “VBH Nederland heeft een aantal klanten die met servicebussen reparaties verzorgen. In de oude situatie rijdt de monteur aan het begin van zijn werkdag met een bus naar het centrale magazijn, waar hij de materialen meekrijgt. Pas daarna gaat hij naar zijn eerste klus. We hebben dat proces omgedraaid: vertel ons de dag van te voren welke materialen je nodig hebt, dan zorgen wij dat deze materialen in de bus geleverd worden.”
Volgens Louwen is het belangrijk om naar de relatie met de klant te kijken. Binnen het magazijn wordt vaak al van alles gedaan aan procesoptimalisatie, maar daar merkt de klant niets van. “Daarom moet je de logistiek presenteren aan de klant. Dat gaat verder dan het presenteren en behalen van een servicelevel. Je moet ook echt meedenken.”
Stefan Kleijngeld, Manager Logistics bij WP Haton
Al op zijn 23e was Stefan Kleijngeld verantwoordelijk voor de transformatie bij WP Haton. Mede dankzij hem wist WP Haton de focus te verleggen van een aanbodgestuurde productie van industriële bakkerijmachines naar een vraaggestuurde dienstverlening. Samen met toeleveranciers legt het bedrijf zich nu toe op het ontwikkelen van innovatieve ‘deegoplossingen’ voor klanten.
Dankzij die transformatie werd Kleijngeld uiteindelijk door Jong Logistiek Nederland voorgedragen voor de titel ‘Jong Logistiek Talent’. “Jong Logistiek Nederland kwam een kijkje nemen bij WP Haton, voornamelijk om te zien hoe wij Lean in de praktijk brengen. Blijkbaar waren ze onder de indruk, want ze hebben me genomineerd.”
Een goed voorbeeld van logistiek als game changer zijn de ‘verpakkingen op rolletjes’ die WP Haton heeft geïntroduceerd. “Eerder moesten alle geleverde onderdelen apart worden verpakt. Dat kostte niet alleen geld, maar ook veel tijd. We ontwikkelden daarom op maat gemaakte karretjes met zachte schotten, zodat de onderdelen onverpakt kunnen worden vervoerd. Hierdoor is WP Haton minder geld kwijt aan afvalverwerking en is de doorlooptijd flink verkort.”
Kleijngeld ziet de nominatie als een stukje eer voor wat hij op jonge leeftijd heeft bereikt. Dat is mede mogelijk gemaakt door zijn werkgever, een bedrijf waar volgens Kleijngeld ‘de hierarchie helemaal is platgeslagen’. “Wij geloven dat als je ergens goed in bent, je daarin moet doorontwikkelen. Daar krijgen we bij WP Haton dan ook de kans voor.”
Daniella Beljaars, eigenaar logistiek dienstverlener BB Logistiek
De nominatie
van Daniella Beljaars kwam van dichtbij huis. Zonder haar medeweten werd ze
genomineerd door haar man, die meende dat Beljaars met haar eigen bedrijf BB Logistiek
een goede kans zou maken op de titel Jong Logistiek Talent.
De plek in de
finale kwam voor Beljaars als een verassing. “We zetten logistiek in als service,
maar dat is voor voor mij business as usual. Blijkbaar had ik toch toch een
ander verhaal dan de logistieke bedrijven die meedongen naar de titel.”
BB Logistiek
richt zich als logistiek dienstverlener op het midden- en kleinbedrijf, een sector
die veel dienstverleners links laten liggen. “Logistiek dienstverleners richten
zich veelal op grote bedrijven, terwijl er bij het mkb juist veel vraag is naar
bedrijven die hen logistiek kunnen ontzorgen.”
Het ontzorgen
van bedrijven, tegen een eerlijke prijs; zo luidt de missie van Beljaars. “We
denken met bedrijven mee en zijn daardoor al gauw een verlengstuk van de
organisatie. Mkb’ers hebben geen capaciteit om hun logistieke processen uit te
zoeken. Dat willen wij graag voor ze doen. Zo kunnen zij zich op hun core
business richten. Omdat er een vertrouwensband ontstaat, is er ook sprake van
langere samenwerkingen. Waar grote bedrijven eens in de zoveel tijd van
logistiek dienstverlener wisselen, mikken wij op een langdurige relatie.”
Redactie LogistiekProfs