In servicelogistiek is niet zozeer de prijs, maar vooral het serviceniveau en de total cost of ownership een steeds belangrijker onderdeel van de totale deal. De toegevoegde waarde die een bedrijf biedt, wordt daarmee voor een groot deel bepaald door de efficiëntie van de logistiek, zowel in- als extern. De rol en het afbreukrisico van verpakkingen binnen de supply chain wordt in veel bedrijven zwaar onderschat, zegt Mark Ruiter. Wat zijn de zes valkuilen?
1. De keuze overlaten aan de leverancier
Met stip op 1, bedenk wel dat de leverancier in 99% van de gevallen geen inzicht heeft in de supply chain. Hij zal de transportverpakking afstemmen op bescherming van het onderdeel tijdens transport naar zijn klant, niet op het logistiek traject daarna.
2. Wildgroei aan verpakkingen
Zonder duidelijke keuze voor een beperkt aantal standaard verpakkingen wordt voor elk nieuw onderdeel een aparte verpakking gekozen. Dat leidt niet alleen tot een enorme variëteit aan verpakkingen en verhoogde fout kans bij de inpakker maar heeft ook een negatief effect op bv de beladingsgraad.
3. Onduidelijke instructies
Verpakkingsinstructies die met een ISO 9001-visie worden gemaakt door engineers belanden in de praktijk vaak in de la. Een andere uitdaging is het internationaal up to date houden van instructies. Met geen, slechte of achterhaalde instructies ontstaat de kans dat er onnodig veel lucht verzonden wordt, de verpakking beschadigd aankomt of dat de klant hetzelfde onderdeel steeds in verschillende verpakkingen ontvangt.
4. Een wirwar aan labels
De verpakking is het eerste wat een klant of service engineer ziet. Een uniform en duidelijk label en positionering maakt een professionele indruk. Maar al te vaak zij er voor de labeling geen voorbeelden of instructies beschikbaar en worden vervoerders niet voldoende geïnformeerd. Afhankelijk van de inpakker of verzender komt er zo een wirwar van labels op de verpakking. Denk aan product ID label, transportlabels, kwaliteits- en waarschuwingslabels etc.
5. Ompakken
Een veel gehoorde stelling: “Hoe groter mijn supply chain hoe vaker ik moet ompakken.” De belangrijkste reden daarvoor is dat er per schakel in de keten geoptimaliseerd wordt. Met een helikopter view over de keten heen kan verspilling van verpakking en extra ompakwerk voorkomen worden.
6. Geen rekening houden met retour stromen
Een ‘one-way’ verpakking kan prima werken voor relatief goedkope parts die ook daadwerkelijk ook maar one-way gaan. De trend is echter dat een part steeds vaker retour komt voor controle, omdat ze toch niet nodig waren of vanwege de verplichting van verantwoorde afvoer. Hergebruik van de oorspronkelijke verpakking ligt dan voor de hand. Die verpakking moet daar dan wel geschikt voor zijn.
Mark Ruiter – Business Development Director Faes Packaging Consultants