Drones waren deze week veelvuldig in het nieuws; DHL maakte bekend dat het 130 succesvolle dronebezorgingen had uitgevoerd, UPS startte met het bezorgen van vaccinaties en medicijnen in moeilijk bereikbare gebieden en op Schiphol kwam een drone bijna in botsing met een KLM-toestel. Het laatste bericht zorgde voor de nodige ophef. Want wat betekent de opkomst van drones voor de veiligheid in het vliegverkeer? Hebben drones de toekomst of zijn te gevaarlijk?
Er worden de laatste tijd steeds meer drones gesignaleerd rond Schiphol. NRC schrijft dat piloten de afgelopen drie maanden vaak melding maakten van drones die zich wel erg dicht bij een landingsbaan of vliegtuig begaven. Zo zagen piloten van drie landende vliegtuigen op 1 april nog een drone, waardoor de Zwanenburgbaan tijdelijk moest worden gesloten. De drone die afgelopen vrijdag werd gesignaleerd zou zich op slechts dertig meter van het vliegtuig hebben bevonden, ondanks de ruime no fly zone rondom Schiphol. Volgens de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is het dan ook een kwestie van tijd voor de eerste fatale botsing tussen een drone en een verkeersvliegtuig plaatsvindt.
Volgens NRC vraagt de luchtvaartsector om maatregelen van de politiek. De politiek is hier terughoudend mee omdat de drones mogelijkheden bieden voor transport en logistiek, maar ook voor het inspecteren van infrastructuur, gebouwen of landgrond. Daarnaast kunnen de drones worden ingezet bij calamiteiten.
De gevaren zitten hem vooral in de regelgeving voor amateurvliegers. Dat bevestigingen ook staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) en VNV tegenover NRC. Zij hebben geen papieren nodig, terwijl bedrijven die drones inzetten zo’n 12.000 euro moeten betalen voor een erkende opleiding, een bewijs van luchtwaardigheid en een certificaat. Voor logistieke bedrijven is de regelgeving dus veel strenger, waardoor de gevaren ook kleiner zijn.
Om het aantal ongelukken verder terug te dringen, pleiten dronevliegers en de luchtvaartsector voor verbetering van de technische beperkingen in de drones. Zo wordt er geëxperimenteerd met drones die zijn voorzien van software en gps die het onmogelijk maken om op bepaalde locaties op te stijgen. De verwachting is dan ook dat de regels worden versoepeld zodra drones betrouwbaarder worden, wat het voor bedrijven in transport en logistiek ook een stuk interessanter (en betaalbaarder) kan maken om drones in te zetten.
Redactie LogistiekProfs
Bron: NRC