Uitdagingen aangaan doen we allemaal, de hele dag door. Zonder uitdaging geen spanning. En spanning geeft energie. Als recruiter surf ik me suf op Linkedin, het medium waar je gevonden moet worden, zeker wanneer je op zoek bent naar een baan. De doorn in het oog van elke recruiter is de kopregel bij Linkedin, die door vrijwel alle werkzoekenden niet effectief gebruikt wordt.
‘Op zoek naar een leuke uitdaging’
Waarom komt niemand verder dan de kopregel; Op zoek naar een uitdaging? Door de creatievelingen wordt dit nog wel eens aangevuld met nietszeggende bijwoorden als leuke, interessante, spannende. Ben jij wel eens een saaie uitdaging tegengekomen? Laat het me dan weten.
Recruiters hebben (zelfopgelegde) tijdsdruk, screenen CV’s of profielen en dat is echt anders dan lezen. Een trigger maakt dat ze echt gaan lezen. Bovenstaande grijze massa kopregel, doet een recruitershart niet sneller kloppen. Je profiel wordt minder bezocht en de uitdaging blijft langer uit dan je vooraf had gehoopt, gedacht of verwacht.
Jezelf onderscheiden
Onderscheid jezelf door in je kopregel, je branche, passie, vakgebied, specialisme, talent of ander onderscheidend vermogen te verwoorden, ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan. Want zeg nou zelf, met wie link je eerder: “brandweerman met passie voor duiken, snel beschikbaar” of “beschikbaar per 1-6-2016”? En oh ja, als je die kopregel aanpast, zorg er daarna ook voor dat de recruiter je kan benaderen, door of je email, telefoonnummer, twitteraccount of wat dan ook toe te voegen aan je samenvatting. Zo kan er beter contact gemaakt worden.
Alvast bedankt namens recruiters wereldwijd. En natuurlijk: veel succes met je nieuwe uitdaging!
Rob Hermes – Transport en Logistiek HRM